Den legendariske diplompresentasjonen.
På slutten av diplomprosessen spurte Frederica som var 2.mentor om hva jeg hadde lært. Jan som var 1. mentor mente jeg skulle snakke om hva som helst, gjerne noe jeg hadde lyst til å snakke om på diplompresentasjonen og aller helst om verktøyene (buesag og øks). Verktøyene som jeg skreiv om i diplomoppgava interesserer meg ikke, så jeg gjorde ei oppsummering over hvor jeg stod etter diplomprosessen.
Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke tavle og kritt til fremførelsen, men plutselig ser jeg at det ikke går på de 20 tilmålte minuttene. Det blir til at jeg lager tegninger som vises som lysbilder. Mottakelsen var nok så som så, høydepunktet var når en Afrikaner utbrøt; Amen, etter lanseringa av de 4 – elementers designsystem.
Dette er et arbeid som jeg har brukt få timer på rett før presentasjonen, og skulle gjerne gjort mer ut av det seinere. Ser jo nå at det er mye stoff å ta inn på 20 minutter.
Oppsummeringa her og nå:
Før presentasjonen samlet jeg på Bill Mollison sitater, og ett av dem fritt oversatt, er at permakultur handler om vedvarende menneskelig okkupasjon av jordkloden. For meg betyr det sitatet mye i et større perspektiv, men det var visst ikke like populært hos alle. Utgangspunktet for oppgaven er å holde jordkloden levende. Det vi ser nå er at mor jord har fått feber, og vi må ta grep dersom feberen skal gå ned. Årsaken ligger vår vestlige kulturs verdier og tankemønstrer. Permakultur har blitt til en kultur med et designsystem for å veve en bærekraftig eksistens. I presentasjonen ser jeg på bevegelse fra en kultur til en annen.
Selve diplomprosessen gikk ikke som forventa, sett med vestlig kulturs briller. Det gikk som den skulle, ellers hadde jeg ikke vært der jeg er i dag. Utviklinga fra PDC - oppgava til diplomoppgava er ikke imponerende. Jeg hadde sett for meg en tid med nyskaping og utprøving av oppfinnelser og nye teknikker, men det stod stille. Hvorfor stod det stille? Hva var det jeg ikke forstod? Diplomprosessen har gitt meg et grunnlag for videre arbeid. Det som har kommet til på slutten og etter diplomprosessen er; de fire elementers designsystem, vannsystemer og karbon, varmesystemet i drivhuset og urinanlegget. Setningen; «Permakultur: et designsystem for å veve en bærekraftig eksistens» har jeg laga (ikke hørt den før).
Den første tegninga viser utviklingsspiralen på tidsaksen. Den viser faktorene som påvirker utviklinga og får spiralen til å gå rundt. Den viser hvordan jeg med min yrkes- og livserfaring skyver på spiralen. Det beskriver jeg mer på den 2. arket.
En paganistisk / sjamanistik erfaring gjør at jeg tror det kan være noe subtilt som vil påvirke oss til å komme i kontakt med naturen, og styre utviklinga i en regenerativ retning. Min sjamanlærer kalte det for «den store planen», og kan sammenliknes med skjebnen.
For å bygge opp permakulturgården kreves arbeid og energi. Det er en sammenheng mellom arbeid, energi, og kapital. Kapital er også en nødvendig faktor og jeg ser på ulike former for kapital på det 3. arket.
Min pedagogikk bygger på at alle mennesker har kunnskap, og kunsten er å hente ut den i iboende kunnskapen. Vi vever sammen våre erfaringer og kunnskaper som gjør oss til den personen vi er. Permakulturverktøyene er en del av den kunnskapen.
Dag's pedagogiske prinsipp: «Først reparerer en grunnmuren, så bygger en på».
Ettersom jeg har en paganistisk-/ sjamanistisk bakgrunn har jeg erfart at det finnes en ikke fysisk eksistens, og en ikke fysisk kunnskap. Bill Mollison lot seg inspirere av urfolk, og etikk setningene hentet hos urfolk som også har en spirituell kunnskap.
Jeg velger å gjøre en betrakting der ikke fysisk kunnskap (åndelig kunnskap) eksisterer, og setter den formen for kunnskap øverst i diagrammet på ark 4. Nederst i diagrammet setter jeg eksakt vitenskapelig kunnskap. Påstanden min er at vi beveger oss mellom disse ytterpunktene. Følelser, erfaringer, verdisyn gjør at vi beveger oss rundt i område. Jeg vil gjerne være bevisst på hvilke områder jeg bruker når jeg gjør design.
Det 2. arket tar for seg livserfaringa, som er grunnlaget for å gå videre. Kunnskapen veves sammen med ny innsikt for å kunne skape nye design.
Det 3. arket tar for kapital som er vanlig middel for å manifestere et design. Det finnes kapitalformer som er resurskrevende, og former for kapital som regenerative.
Kapital gir en posisjon i samfunnet, avhenging av hvilken kultur en befinner seg i.
På venstresiden av arket har jeg lisa opp resurskrevende kapitalformer som ligger til dagens kultur. På høyresiden av arket har jeg lista opp regenerative kapitalformer.
En bærekraftig kultur må bevege seg fra å bruke resurskrevende kapital til å bruke regenerativ kapital. I en overgangsperiode oppstår det en utfordringer på tvers av kulturer og verdisyn om kapitalformene.
Kapital gjør arbeid – arbeid gir kapital
Med kunnskap, spade, ei rive, en trillebår, hammer og sag får en gjort arbeid. Når en skal bygge opp et gårdsbruk kan det bli snaut om en er aleine.
Mer om kapital seinere. .............
Det 4. arket viser veien fra et resurskrevende kapitalistisk industrisamfunn til et regenerativt naturnært samfunn. Vi ønsker oss et samfunn med en kultur og verdier som er bærekraftige, men på veien må jeg gjøre kompromisser for å komme videre.
Vertikalaksen viser fysisk og ikke fysisk vitenskap, og horisontalaksen illustrerer utviklinga.
Det som skjer når vi nærmer oss et naturnært samfunn er at behovet for vitenskap og spiritualitet vil avta.
I dag brukes store resurser på teknologi som ikke er nødvendig for en naturbasert eksistens. I et naturbasert samfunn brukes en kompetanse som ligger mellom spirituell og eksakt kompetanse. Behovet for spirituell kompetanse vil også avta, fordi det er en del av naturen.
Ai..... skal skrive om dette seinere...................
Historien om de 4 - elementers designsystem kommer i en egen tråd.